Gepubliceerd op 6 maart 2006
15 jaar geleden werden de Deense en Zweedse regeringen het eens over een omvangrijk project: de bouw van een brug die beide landen verbindt ter hoogte van de zeeëngte van Sund (Öresund in Zweden, Øresund in Denemarken), die de doorgang vormt van de Oostzee naar de zeeëngte van Kattegat die op zijn beurt uitgeeft op de Noordzee.
De in 2000 afgewerkte brug van Oresund verbindt de havensteden Malmö in Zweden (aan de rechterkant op het beeld) en Kopenhagen in Denemarken (aan de linkerkant). Ze herstelt zo de landverbinding van 7000 jaar geleden, die aan het einde van de ijstijden door het stijgen van het zeepeil werd verbroken.
De brug heeft een totale lengte van 16 km, maar is in werkelijkheid uit drie segmenten samengesteld. Het eerste segment is 3510 m lang, start in Denemarken vlakbij de luchthaven en omvat een tunnel bestaande uit vier parallelle buizen die op het speciaal daartoe aangelegde kunstmatige eiland Peberholm weer opduiken. Het eiland is zichtbaar op het beeld als een witte, langwerpige artificiële vorm net onder het natuurlijke eiland.
Het tweede segment bevindt zich op het eiland en heeft een lengte van 4055 m. Dit is verbonden met het derde segment, met name de brug die de eigenlijke verbinding met Zweden vormt. Deze constructie met zijn lengte van 7845 m met en een maximale pyloonhoogte van 490 m is op het beeld te zien als een fijne witte lijn. Deze kabelbrug heeft het wereldrecord van de langste brug in handen waarover zowel wegverkeer als treinverkeer mogelijk is. Ze bevat immers twee niveau's: een autoweg op het hogere deel en een spoorlijn op het lagere deel.
Op het bovenstaande beeld zijn de diepe wateren herkenbaar aan het donkerblauw, de minder diepe wateren aan het heldere blauw, de vegetatie aan het groen en de menselijke artefacten aan het wit. Op het beeld in volle resolutie kan men tevens enkele boten herkennen (witte vlekjes).