40 jaar aardobservatie. Dat vieren we!

#STEREO

Gepubliceerd op 27 mei 2025

Op 13 mei is de Belgische aardobservatiegemeenschap samengekomen in de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) om 40 jaar ononderbroken steun aan wetenschappelijk onderzoek te vieren dankzij het federale programma STEREO (vroeger TELSAT).

Na een inleiding door BELSPO genoten de 130 deelnemers van een inspirerende keynote speech van professor Begüm Demir (Technische Universität Berlin) die een overzicht gaf van wat de recente ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie voor aardobservatie inhouden.

Vier door STEREO gesteunde onderzoekers hebben vervolgens hun ervaring gedeeld over de ontwikkelingen op hun vakgebied, de impact van TELSAT/STEREO op hun loopbaan, het belang van een nationaal programma voor België en de grote toekomstige uitdagingen.

Tot slot hebben de programmabeheerders de balans opgemaakt van 40 jaar activiteiten, te weten gefinancierde projecten, partnerinstellingen, honderden gesteunde onderzoekers… Dat was een uitgelezen moment om iedereen te bedanken – beheerders, administratieve collega’s, partners – die dat traject mogelijk heeft gemaakt.

40 jaar, dat verdient een feestje! Een mooi moment om even achterom te kijken en vol vertrouwen vooruit te blikken.

Presentaties en fotos zijn beschikbaar hier